donderdag 15 april 2010

De wet van de weerstand!


Vandaag gaf ik een workshop Mindfulness aan secretaresses van de RUG. Het was weer mooi !

Gedurende de workshop plukte ik het thema: 'oordelen... goed/fout .... niet goed... ' uit de lucht.

De workshop gaf me weer veel inzicht en in elke groep ervaar ik steeds weer hetzelfde. Het blijkt zo moeilijk om over te stappen op een andere pespectief... we zijn zo gewend aan oordelen..

Mijmer... hoe kan het toch dat ' mijn Escape' aan dit ziekmakende perspectief niet met beidde handen wordt aangegrepen? Waarom moeten we het eerst helemaal begrijpen, voordat we de deur voor Mindfulness open doen? Het is de hechting aan het oude vertrouwde, dat waar ik gisteren ook al over schreef. Op een of andere manier is het vertrouwde altijd beter dan het onbekende. Op een of andere manier brengt vernieuwing en verandering per definitie weerstand met zich mee.. En ook dit is een wet van meden en perzen... hier heb ik - en alle andere coaches, trainers en vernieuwers- mee te dealen! misschien gaat het uiteindelijk alleen maar om het overwinnen van de weerstand. Zodat we eindelijk mee kunnen roeien op de stroom.