maandag 12 april 2010

'Het lijkt de bedoeling te zijn '


Hoe vaak voel ik weerstand tegen de dingen om mij heen, of anders gezegd hoe vaak voel ik weerstand tegen de manifestatie van mijn leven ...
'De pijn die ik in mijn hoofd voel is niet goed, het is niet goed dat ik te laat was voor de winkel, het is niet goed dat ik die baan niet kreeg, het is niet goed dat het regende toen ik naar buiten ging, het is niet goed dat ik een boete moest betalen, het is niet goed dat ik een onvoldoende haalde, het is niet goed dat mijn auto stuk ging ... etc.
Mijmer ...Hoe vaak zeggen we Nee tegen dat wat er is... Is het niet mogelijk om ja te zeggen tegen dat wat er is?.... Wat het ook is?.... Gewoon omdat het er is... Wie zijn wij eigenlijk om de werkelijkheid af te keuren?..... Wie zijn wij eigenlijk om zo te oordelen?.... Hebben we wel genoeg bewustzijn om überhaupt te oordelen?.... Snappen we wel iets van het 'mystieke plan' dat leven heet? Is de reactie: 'ik weet het niet' en "het lijkt de bedoeling te zijn" eigenlijk niet veel gepaster voor een gewone sterveling?