donderdag 5 februari 2009

Alleen kijken !

Gistermiddag -na de voetbal training- ging ik op de bank liggen en keek uit het raam. Daar stond de boom... en ik moest denken aan een opmerking van een van de deelnemers aan de Mindfulness cursus. “Als ik door het bos loop, dan word ik zo blij van binnen, want de bomen laten mij zien wat ZIJN is". Dit herken ik! Je kunt het voelen. De boom kan mij leren hoe ik net als hem kan ZIJN. Via de boom kom ik dichterbij mijn ware zelf terecht. De Natuur kan mij leren wie ik in wezen ben!
Dit is de kern van landschapsmeditatie. Prinses Irene was zo gek nog niet!

Ik besloot de rest van de middag te besteden aan het observeren van deze boom. En met dit besluit, ging ik richting ZIJN.

"Wat?? Twee uur alleen maar naar een boom kijken? Heb je niks beters te doen"?, hoor ik jullie denken. (dit is natuurlijk mijn eigen stem die ik op jullie projecteer). Ja, misschien is dit wel de beste besteding van mijn middag. Want als ik van mijzelf twee uur naar de boom mag kijken, dan word ik de boom en dan oefen ik in ZIJN.




Geleidelijk aan werd het donker en de boom kwam in de nacht terecht !



Experiment: Als je binnenkort gaat wandelen, probeer het dan eens uit. Kijk eens wat langer naar die bomen en laat ze op je inwerken.