zondag 1 februari 2009

Onvoorwaardelijk bestaansrecht

'Wanneer heb ik bestaansrecht? '. Met andere woorden, 'wat moet ik nou doen zodat ik recht heb op mijn bestaan? '. Eigenlijk een rare vraag. Toch is het een belangrijke vraag, omdat ik weet dat veel mensen hier (vaak nog onbewust) mee worstelen, waaronder ook ikzelf bij tijd en wijle.

Mag ik op deze wereld gewoon ZIJN, zonder voorwaardes? Zonder dat ik iets hoef te bereiken?, zonder dat ik iets moet presteren, zonder dat het nodig is om indruk op je te maken en zonder dat ik jou op een of andere manier moet overtuigen dat het zinvol is dat ik er ben? Gewoon betekenisvol zijn omdat ik er ben!

En diep van binnen weet ik het antwoord wel. 'Ik hoef niets te presteren, ik hoef niets te bereiken er zijn geen voorwaardes of doelstellingen voor mijn verblijf op aarde'. Het is voldoende om aanwezig te ZIJN.

Dit gaat over het evenwicht tussen de Doe modus en de Zijns modus, waar Edel Maex in zijn 'Mindfulnessboek' over spreekt. Als ik wat meer kan Zijn en wat minder Moet Doen (van mijzelf), ontstaat er vrijheid en vreugde!

Oriƫntatie: stel je eens voor dat enkel je aanwezigheid voldoende is! Adem dit eens in en laat het goed tot je doordringen, wat voel je?
( ps: Morgen de hele dag Mindfulness en ws. geen tijd voor een Column, dus dit is 'm voor maandag! )