vrijdag 20 februari 2009

Spontaniteit en Naiviteit


Nee, het was te slecht weer gisteren om naar Emmen te gaan. Het begon hard te sneeuwen en ondanks veel protest heb ik het dierentuin feestje afgeblazen. Altijd moeilijk om dan voor de verstandigste optie te kiezen. Omdat het buurmeisje mee ging, moest ik het slechte nieuws daar ook overbrengen. Ze hadden bezoek en deze man zei heel spontaan: ‘Heel verstandig ‘ Ik bedankte hem voor zijn steun in deze 'moeilijke' beslissing!

Spontane opmerkingen, zijn dingen die spontaan in je opkomen en die je er uit hebt voordat je er erg in hebt. Introverte mensen hebben de neiging om alle spontaniteit te corrigeren door allerlei opvattingen. ‘Dat hoor ik niet te zeggen, waar bemoei ik me mee, ik wil haar niet kwetsen, ik wil niet onaardig zijn, dat is haar zaak etc’. Maar juist die spontane opmerkingen zijn belangrijk. We houden ons vaak in, we praten wat mee om de goede vrede bewaren en we onthouden de ander de boodschap die hij nodig heeft om weer te kunnen groeien. Het voorbeeld uit de inleiding, is een voorbeeld van een steunende opmerking. Soms is de spontane boodschap van de ander confronterend. Maar juist dat zet je aan het denken, waardoor je kunt groeien.
De menesn om ons heen zijn mijn spiegels zodat ik mijzelf kan leren kennen. De correctie door onze opvattingen geeft een vertroebeld beeld. Spontane opmerkingen geven een zuivere spiegeling.

Stelling: Geef je spontaniteit en Naiviteit meer ruimte en corrigeer niet teveel vanuit je opvattingen!