maandag 16 februari 2009

Voorjaarsschoonmaak


foto: http://www.enthousiasmeren.nl/ De voorjaarsvakantie is een mooie gelegenheid om mijn huis te gaan poetsen. We doen het gedoseerd en samen met de kinderen heb ik een lijstje gemaakt waarin we elke dag een kamer gaan poetsen. Mijn huis is een spiegel van mijzelf (zie Column van gisteren) en als ik mijn huis schoonmaak, ben ik eigenlijk 'mijn zelf' aan het schoonmaken. ‘Je bent je situatie’ , zei mijn opleider altijd. Mijn huis verbouwen, mijn huis schoonmaken, mijn huis reorganiseren, het zijn allemaal symbolische activiteiten! Deze denkwijze hoort bij de transpersoonlijke denkwijze.
Door er een ervaring van te maken, kan ik weer wat van mijzelf leren ( to study the self). Wat kom ik allemaal tegen bij dit proces. Ik haal alles van zijn plaats en verwijder het stof en we richten de kamers opnieuw in. We gooien dingen weg en we geven wat overbodig speelgoed en kleertjes aan anderen. Wat ik merk is dat ik geïrriteerd raak van de rotzooi en de overdaad aan spullen. Mijn kids willen alles bewaren en ik wil graag weggooien. Dit levert continue strijd op. Maar ook ik vind het lastig om dingen weg te doen. Kleren van de kids die nog net passen laat ik nog even liggen, sokken die bijna te klein zijn blijven nog in de la, speelgoed waar ze nauwelijks mee spelen, laat nog maar even… want je weet maar nooit.

Je weet maar nooit…… Nu ik het opschrijf word ik me er van bewust dat deze uitdrukking van weinig vertrouwen getuigt. Zit er eigenlijk geen angst in? Is verzamelen en vast houden eigenlijk geen teken van wantrouwen? Als ik (meer) vertrouwen zou hebben, dan zou ik het ruimhartig weg kunnen doen, met het vertrouwen dat ik t.z.t. precies dat krijg wat ik nodig heb.
Misschien is het proces van loslaten wel de grootste uitdaging van de mens (to forget de Self). Dit proces van loslaten begint bij de geboorte, wanneer de navelstreng wordt doorgeknipt en het proces eindigt met de dood, waar we uiteindelijk afscheid nemen van ons lichaam.

de voorjaarsschoonmaak heeft bij mij iets te maken met de thema’s loslaten, vertrouwen en angst. Maar voor eenieder is dit anders! Kom jij ook iets tegen bij het opruimen van je huis? Doe dan de onderstaande oriëntatie want je kunt weer een stukje vrijer worden door het Self te bestuderen! (To Study the Self, Column 11).
Ik zat nog te twijfelen over deze Column, maar toen ik vannacht droomde dat ik teveel spullen had om de trein in te stappen en de trein voor mijn ogen wegreed, begreep ik dat dit echt de Column van vandaag moest zijn.
Oriëntatie: Hoe heb jij dat met opruimen?