zaterdag 14 februari 2009

Mijn Huis



Wie ben ik en waar woon ik. Wie ik in wezen ben, dat weet ik niet precies en kan ik moeilijk onder woorden brengen. Ken Wilber omschrijft dit als de ‘ik ben-heid ‘ en de bekende uitleg van een Zenmeester is: ‘Ik ben alles en ik ben niets’.

Die Ik… die woont in mijn lichaam. Ik kreeg mijn lichaam om in te wonen.

Het huis waar ik woon, is mijn lichaam. En wil ik prettig wonen, dan is het dus belangrijk, dat het goed toeven is in mijn huis. Zowel lichamelijk als geestelijk. Voor mij persoonlijk zijn de volgende zaken kenmerkend voor een goede woonomgeving. Ik wil graag dat er in mijn huis:

- Vrede heerst
- Vrijheid is
- Liefde en genegenheid naar elkaar is
- Betrokkenheid en Aandacht voor elkaar is
- Rruimte is voor Creativiteit, Ontwikkeling en Groei.


Alles begint van binnen uit en naar buiten toe begint de spiegeling. Mijn lichaam is mijn huis en mijn ‘stenen huis’ is de eerste spiegeling. ( dan spiegelt het zich verder in de straat waar ik woon, de wijk waar mijn straat binnen valt, de stad waar mijn wijk binnen valt, het land waarin de stad ligt etc.)

Ik ga er vanuit dat ik de bron ben van alles buiten mij. Ik kan dus het beste zo dicht mogelijk bij de Bron beginnen, zodat dit uiteindelijk naar buiten toe zijn weerslag vindt.

Dit is nou precies wat we doen bij Mindfulness. We creƫren een goede sfeer in eigen huis.
We gaan met de aandacht naar binnen (in ons huis) en proberen met een open, milde en accepterende houding ons eigen huis te leren kennen. Dit betekent dat we de verschillende stemmen in ons hoofd leren kennen, dat we onze gedachten leren kennen, dat we onze emoties zoals woede, jaloezie, schuldgevoel, eenzaamheid, onzekerheid etc leren kennen . En we maken kennis met onze lichamelijke en psychische pijn. En dit allemaal vanuit een open, accepterende en liefdevolle houding.

wellicht overbodig, maar ik wil het nogmaals benadrukken, het gaat enkel en alleen om je houding!

Stelling: Als het goed is in mijn eigen huis, kun ik stoppen met zoeken en kan ik overal ter wereld verblijven