zaterdag 17 januari 2009

Contact maken vanuit een open mind

De foto is van het altaar waar twee keer per dag een Service (ceremonie) wordt gehouden. Maar de Column gaat over Big Mind.

Genpo Roshi is heel open naar alle vragen. Hij zit in het Hier en Nu en kijkt de zaal in vanuit de Big Mind zou je kunnen zeggen. Elke vraag die er gesteld wordt, neemt hij serieus en het valt me op dat hij geen tijd neemt om na te denken. Het antwoord komt direct en dit betekent dat hij er niets voor zet. Geen ego, geen vooropgezet plan, alleen maar openheid.
Ja nu wordt het ingewikkeld hoor, maar de manier waarop hij met de vragen uit de zaal omgaat is een spiegelbeeld van de manier waarop hij met de stemmen in zijn eigen hoofd omgaat. Of is het andersom. Je zou dit transpersoonlijk of misschien wel transparant kunnen noemen. Een en al openheid waar de tegenwoordigheid doorheen stroomt.

De talk van gisteravond was van 'mugaku Sensei's' en hij had gekozen voor het thema ‘Intimacy’. Na lang denken begreep ik dat wij binnen de transpersoonlijke therapie hiervoor de termen ‘contact maken’ en ‘begrijpen’ gebruiken. Wanneer je echt contact wil maken met iemand dan is het van belang dit met een ‘Open Mind’ te doen. Dat betekent zonder verwachting, zonder (verborgen) agenda of intentie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen, meditatie is niets anders dan te oefenen in deze open staat.

Om de Big Mind en de Zen een beetje te kunnen plaatsen, zet ik het af tegen mijn eigen achtergrond. De transpersoonlijke therapie bestaat uit twee aspecten, namelijk pijnverwerking en perspectief ervaren. De pijn verwerking heeft maken met alle pijnlijkheden en beperkingen die we in ons leven hebben opgelopen en dat zich vooral in de Geest afspeelt. Het perspectief is de openheid, echtheid en grenzeloosheid die je kunt ervaren wanneer je in een open staat verkeert. Genpo Roshi heeft ingezien dat deze pijnverwerking binnen Zen een verwaarloost stuk is en via de Big Mind methodiek heeft hij dit binnen Zen geïntegreerd. En hieruit is een prachtige methodiek voortgekomen.

Deze retraite sluit erg mooi aan bij mijn achtergrond en ik krijg weer veel nieuwe handvaten om (eerst zelf te ervaren) en vervolgens in mijn werk in te zetten.