donderdag 1 januari 2009

Vallen en weer opstaan


Als eerste wens ik jullie een inspirerend 2009. ! dan nu weer de eerste Column van het nieuwe jaar en de ijspret gaf de inspiratie. Overal waren er afgelopen dagen kinderen aan het schaatsen. Wanneer je ze een poosje observeert, dan zie je dat een beginner -via vallen en weer opstaan- het schaatsen onder de knie kan krijgen. Ik hoorde F. van 8 tegen zijn moeder zeggen, ‘Mam je moet ook vallen hoor, want dan pas kun je het leren; kijk maar naar mij, ik zal je leren vallen’. Wat een wijsheid! Pas als we vallen kunnen we weer opstaan en hebben we wat geleerd. Niet alleen bij schaatsen, maar kijk ook naar het kind dat leert lopen of fietsen. Als we inzoemen op het lerende kind, dan kunnen we een basisprincipe ontdekken. ‘De mens kan leren, kan ontwikkelen en groeien door het principe van vallen en weer opstaan’.

Vallen en weer opstaan staat symbool voor leren van fouten maken. Maar veel mensen willen geen fouten maken. Ze hebben faalangst of zijn perfectionistisch en dat is niet voor niks! . Fouten maken doet psychisch pijn en dat is terug te voeren naar de kindertijd. Hebben je ouders of leerkrachten je de kans gegeven om fouten te maken? Waren ze mild of hebben ze jouw fouten sterk afgekeurd, vonden ze dat het er bij hoorde of hebben ze schaamte op je over gedragen?

Wanneer je niet durft te vallen, kun je niet leren! Wil je deze angst in positieve energie omzetten, dan is het van belang de weg weer vrij te maken. Eerst heb je bewust te worden van je angst om te ‘vallen’ (= fouten te maken) en kun je onderzoeken hoe jij deze angst logischerwijze hebt ontwikkeld. Na bewustwording en acceptatie is het van belang weer opnieuw te voelen hoe pijnlijk de afkeuring van je ouders was en hoe afschuwelijk het (overgedragen) gevoel van schaamte is. Het opnieuw ervaren van deze psychische pijn -of in de woorden van Mindfulness, dit pijnlijke gevoel bestaansrecht geven- geeft enorme opluchting en maakt de weg weer vrij om weer een natuurlijke lerende houding aan te nemen.

Stelling: als je geen fouten durft te maken, is er geen lerende houding wat een enorme vertraging op je ontwikkeling veroorzaakt.