zaterdag 3 januari 2009

Mijn gedachten leren kennen

'drukte in mijn hoofd' tekening Marleen © 2002
Er zijn de afgelopen dagen wel acht thema’s voorbij gekomen die allemaal even geschikt zijn voor de Column van vandaag. Maar welke zal ik in hemelsnaam kiezen? Ik besluit mijn ogen maar even te sluiten, aanwezig te zijn in het ‘hier en nu’ en eens te observeren welk thema er uit deze Tegenwoordigheid naar boven komt drijven.

Ik sluit mijn ogen, ik zie niks en ik denk niks, er is ruimte en het is leeg. Een zeer aangenaam en vredig beeld. Geen drukte, geen afleiding slechts het grote niks. Eckhart Tolle zou dit een blik op de vormloze wereld noemen.
Ik kijk nog wat langer en probeer nog wat langer in deze lege ruimte te blijven, maar dan zie ik van achter uit mijn hoofd weer de eerste gedachten opkomen. Gelukkig ben ik Tegenwoordig , het lukt me om deze gedachte weer los te laten en ik kan weer terug naar de lege ruimte. Dan komen de verschillende thema’s een voor een bovendrijven, maar geen onderscheidt zich van de ander. Ik weet nog steeds niet welke ik moet kiezen. Plotseling begrijp ik het, dit lege hoofd, dit aangename rustige beeld van de vormloze wereld, dat is het thema voor de Column van vandaag. Tekening Marleen © 2009

Experiment: Dit experiment is er op gericht om de oorsprong van jouw gedachten te leren kennen. Sluit je ogen en onderzoek eens hoe jouw 'hersenpan' er uitziet, kijk eens waar je gedachten vandaan komen, hoe zien je gedachten er uit, waar gaan ze heen, hoe springen ze op elkaar over, hoe ontstaat een verhaal, is het een circulair doodlopend proces, gaat het steeds over hetzelfde of steeds weer over wat anders, zijn er thema's te ontdekken etc… . Misschien kun je het ook wel op een creatieve manier vorm geven!