donderdag 29 januari 2009

Twijfels


Tekening: http://www.lowiekes.nl/pagina16.html In deze Column wil ik een lans breken voor de twijfels die velen van ons tegenkomen in hun ‘werk’ of juist in het ‘niet-werken’. Ik vind dit wel spannend om op te schrijven, maar door zelf openhartig te zijn, baan ik wellicht de weg voor anderen. Eerlijk ergens voor uitkomen, geeft altijd bevrijding !

Mensen die met spiritualiteit bezig zijn weten- diep van binnen- dat ze met een bepaalde bedoeling op deze wereld zijn gekomen. Nadat iemand is ontwaakt en zich hier bewust van is geworden, dient de volgende vraag zich onherroepelijk aan: ‘wat heb ik hier te doen en hoe kan ik er nou achter komen wat dat is? Ik weet dat veel mensen met deze vraag worstelen.

Als ik het op mijzelf betrek, dan vraag ik mij ook van alles af :
1) “Is Mindfulness mijn ding ? …. Ik geniet er heel erg van, maar…… het kost veel tijd en energie om groepen samen te stellen.
2) Ben ik eigenlijk wel een schrijver?.... de Column schrijven voelt voor mij als het hoogtepunt van mijn dag, maar…. heel nauwkeurig met taal ben ik niet.
3) Is individuele begeleiding echt mijn ding?...... ik geniet van de individuele gesprekken, maar…… het kost veel inspanning om een praktijk op te bouwen.
4) Ben ik misschien in de wieg gelegd om kunstenaar te worden?... Ik hou van dichten, tekenen, muziek maken en zingen, maar……. een uitblinker ben ik niet.

Toen ik afgelopen week met mijn ‘twin sister’ belde en ik mijn twijfels aan haar uitte, antwoordde ze ‘natuurlijk zit je op je pad, het gaat niet om het behalen van een doelstelling ( opzetten van een praktijk, het opzetten van groepen of het maken van een kunstwerk), het enige wat je te doen heb is bewustwording!

Dus alles wat ik tegen kom bij de dingen die ik doe: twijfel, onzekerheid, boosheid, moedeloosheid, vreugde, blijheid en inzichten etc.. dat is mijn pad. Mijn Pad, is dus niet iets concreets! Alles wat mij bewustzijn geeft is mijn pad. Dank je M. je hebt gelijk! Het is een wonderlijke manier van redeneren, en eigenlijk wordt elk doel in mijn leven een middel om bewust te worden. Mijn leven staat enkel en alleen in het teken van bewustwording! Door bewust te worden van mijn twijfel, zit ik dus op mijn pad!


Vraag: Hoe zie jij dat?