zondag 19 juli 2009

Alles is waar en niets is waar


Ik schreef het al eerder er bestaat geen waarheid, de werkelijkheid bestaat enkel uit een scala aan verschillende perspectieven. Niemand heeft gelijk en niemand heeft ongelijk, het gaat er alleen maar om vanuit welk perspectief je iets bekijkt.

Mijn 'persoonlijk drama' - dat overigens -naast verdriet- ook een hoop bewustzijn oplevert- kan ik vanuit diverse perspectieven bekijken.
Ik kan kiezen voor het perspectief van de gekwetste echtgenoot, de zorgelijke moeder, het uit elkaar gegroeide huwelijk of ik kan meer transperssonlijke perspectieven kiezen, uitgaan van groei en bewustzijn, het uitwerken van een 'interne krachtenspel'en het leven in een groter plan plaatsen. En weet je, ze zijn allemaal waar en ze kunnen allemaal naast elkaar bestaan.
Mindfulness
In de Mindfulness oefening 'Bestaansrecht' geeft je al deze perspectieven de ruimte. Je gooit je probleem in een open ruimte en geeft alle gevoelens en gedachten de gelegenheid om zich te manifesteren. Hiermee haal je de druk er af en geef je ze allemaal evenveel bestaansrecht.
En door zo'n oefening kan ik ervaren dat Gelijk niet bestaat en dat ik de ander niet van mijn gelijk hoeft te overtuigen. Ik hoef daarom niet in de machtsstrijd te gaan om mijn gelijk te halen. Alles is waar, alles kan naast elkaar bestaan als ik er maar een ik-boodschap van maak.
Ik word altijd blij van zo'n inzicht. Ik hoop dat jullie dit ook op je eigen situatie kunnen toepassen, bijvoorbeeld bij onenigheid met je partner, ruzie met je baas of collega of strijd met je kinderen. Blijf bij jezelf en relativeer, door er bewust van te zijn dat jouw perspectief net zo legitiem is als elk ander maar dat het ook slechts een van de vele perspectieven is.