zondag 19 juli 2009

De spiegel van het ongeloof


Ja… het borrelt weer. De afgelopen weken heb ik veel last gehad van Ongeloof. Kübler-Ross, de rouwdeskundige, beschrijft vijf fases, waar je bij een rouwproces doorheengaat. Ontkenning, boosheid, onderhandelen, depressie en aanvaarding.

De fase van ontkenning of ongeloof heeft nut, ik moet er even in verblijven, maar ik voel dat het belangrijk is om dit vrij snel achter mij te laten. ‘Dit is de realiteit, dit is wat hij wil en geloof het maar…’

Stelling: Wanneer je lang in de ontkenning blijft zitten, kan je niet met de verwerking beginnen.

En nu wordt het weer ingewikkelder, want ik verlaat de oppervlakkige laag en stap over op de transpersoonlijke laag.
Mijmer….maar wat is ongeloof nog meer? hoeveel groter is het thema ongeloof en wat is haar kracht in onze wereld. .. ik moet denken aan een Bach Cantate en precies op het moment dat ik dit op schrijf, laat radio 4 BW9 'ës ist das heil uns kommen her" horen en zegt de presentatrice Dat deze Cantate enkel en alleen de boodschap in zich draagt dat het geloof gerechtvaardigd is.

Het thema ongeloof …. Het is natuurlijk een veel groter thema … wat is ongeloof. Ongeloof staat ook voor het ongeloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Enkel geloven in de dagelijkse realiteit. We laten ons vaak in de war brengen door de toepassing, maar waar het eigenlijk omgaat is het thema. Net als Jaloezie, Afgunst, Woede of Macht, behoort ook ongeloof tot een van de grote thema's van de wereld. In mijn geval gaat het om het thema Ongeloof en is de toepassing nu toevallig de breuk met mijn man.

Spiegel
'mijn ongeloof naar de huidige werkelijkheid... heeft ook een andere betekenis. Op een diepere laag staat mijn ongeloof symbool voor het ongeloof in een diepere betekenis van het leven.

Ik kan mij voorstellen dat dit je pet te boven gaat, maar ik schrijf het wel op, om mijn eigen visie verder te ontwikkelen.