donderdag 16 juli 2009

Omgaan met afgunst

De tijd heelt alle wonden. En dat is ook zo! De afgelopen dagen wandel ik alle emoties langs. En van alle emoties is afgunst wel een van de hardnekkigste.

Zij .. die gewetenloos mijn man en hun vader afpakt…… Zij die nu in mijn plaats…......, Hij die haar nu op de eerste plaats zet…., zij gelukkig samen en ik alleen ...Au dat doet pijn!.... dat doet verschrikkelijk pijn.

Mindfulness: Ik breng mijn aandacht naar mijn hart, ik kijk er naar en ik voel het zonder mij er in te verliezen. En ik weet dat ook deze emotie uiteindelijk overwonnen kan worden. Gek genoeg met de kracht van de liefde.

En ik moet denken aan het prachtige ballet Giselle (van Adolphe Adam) waar ik afgelopen winter met mijn jongste zoon naar toe ben geweest.


1e bedrijf
Het vertelt het verhaal van de jonge boerin Giselle, die verliefd wordt op Albrecht. Albrecht is eigenlijk een heer van adel, maar bij zijn ontmoetingen met Giselle geeft hij zijn identiteit niet prijs. Hilarion, de aanbidder van Giselle is jaloers en wacht op een goed moment om Albrecht te verraden. Giselle voelt zich bedrogen en sterft van verdriet.

2e bedrijf
Als de klok na middernacht slaat komt Myrtha, koningin van de Willi's, in het donkere bos tevoorschijn en roept alle Willi's uit hun graf op. Dit zijn geesten van bedrogen vrouwen die 's nachts elke man die ze in het bos tegenkomen laten dansen tot ze doodvallen. Als eerste is Hilarion aan de beurt die tijdens het bezoek aan Giselles graf onder de sterke macht van de Willi's en uitputting van het dansen bezwijkt. Als Albrecht, Giselles graf bezoekt staat hem hetzelfde te wachten, maar Giselle komt ertussen en vraagt de Willi's om Albrecht te sparen. Giselle danst alsof haar leven er van afhangt en bij het eertse licht verdwijnt zij weer in haar graf. Albrecht blijft alleen achter. Giselles liefde voor Albrecht heeft hem gered voor zijn ondergang.

Als je een stukje van dit ballet wilt zien klik dan op: http://www.youtube.com/watch?v=QUJftuz0vXc&feature=PlayList&p=801DE6EFDECD574F&playnext=1&playnext_from=PL&index=11
Het thema van afgunst, jaloezie en verraad vormt de inzet van vele opera’s, toneelstukken, films, boeken etc. Carl Jung zou zeggen dat het thema jaloezie, via de liefdesrelatie (archetype) bewerkt kan worden. Mmm..ik denk aan de reactie van M. op 7 juli op mijn weblog. - Als je vijand je vriend wordt dan is het pas echt in vrede leven en bouwen- mmm.. ja pas dan is er sprake van echte bevrijding.