zaterdag 21 maart 2009

15 thema's dit weekend!

Er zijn wel 15 thema’s om een Column over te schrijven. Het noemen van deze thema’s is de Column van vandaag. In een latere fase worden ze wel weer nader uitgewerkt. Vandaag acht en morgen zeven. Als het teveel is, zap dan door !

1. Structuren: Zonder dat we er van bewust zijn, zijn we verstrikt in allerlei structuren. Structuren behoren ten dienst te staan van de mens, zodat we met elkaar kunnen omgaan. Maar ik zet ze in als richtlijn en dogma en niet als vrije mogelijkheid. Daarmee verlies ik alweer mijn vrijheid.
2. Alles aanwezig: In dit moment is alles wat er is, aanwezig. We hoeven ons er alleen maar voor open te stellen.
3. Goed en Fout": vriendinnetje E (8) heeft vrijdag een voorstelling gegeven en ze vertelde me vandaag alles wat fout ging bij de generale. Fout? … het begint langzaam in mijn hele lichaam door te dringen dat Fout een hele vreemde benaming is van iets dat niet ging zoals we het bedacht hadden.
4. Geen doel: Bij de zangles kwamen E. en ik we er achter hoe moeilijk het is om alleen maar op onderzoek uit te gaan. Alleen maar de stem en de klanken te willen leren kennen en bewustzijn te krijgen op de onmetelijke rijkdom die in klank besloten ligt. Voor je het weet zit je alweer in een doelstelling gevangen. (mooi zingen/ volle klanken maken etc.)
5 Beperken: Ik zit weer op mijn stoel, met het beperkte uitzicht en ik begin aan dit plekje gehecht te raken. Ik hoef niks, ik kijk, ik voel, ik ervaar, ik adem en meer heb ik niet nodig. Wat een Rust voel ik en het is gewoon in mijzelf te vinden. (Column 16-03)
6.Opbouwen transpersoonlijke praktijk: Bij het opbouwen van een Transpersoonlijke praktijk gaat het niet om het aantal groepen of het aantal cliënten. Het gaat om het ontwikkelen van een eigen visie, het delen van deze visie met anderen en werken aan je eigen bewustwordingsproces. Vanuit eigen ontwikkeling, visie en ervaring kan je vervolgens mensen begeleiden op hun pad of op 'hun reis terug naar huis'.
7. Geboortebesluit: Vanuit mijn geboortebesluit neem ik niet meer dan mijn deel. Ik ben me er van bewust, ik begrijp en ik accepteer dat dit zo gegaan is en daarmee zet ik de deur open voor verandering. (column13-03)
8. Doorzettingsvermogen Als je doorgaat op de weg van bewustwording met alle moeilijkheden die je er in tegenkomt, dan zal er uiteindelijk transformatie volgen.
Als ik er zo naar kijk, zijn het echt mijn thema's. ze komen steeds weer terug en elke keer kan ik er weer een stukje in verdiepen. Ontwikkeling of bewustwording of individuatie is een circulair proces.

Orientatie: Probeer eens wat meer bewustzijn te krijgen op jouw terugkerende thema's !