dinsdag 3 maart 2009

Wat wil ik?

Ik ben vaak zo georienteerd op wat allemaal moet, dat het belangrijk is om weer te voelen en te oriënteren op wat ik wil. Wat ik moet is vaak een heleboel en al deze moetens vinden hun oorsprong altijd buiten mijzelf. Wat ik wil is iets totaal anders, dit komt van binnen uit en het is iets waar ik blij van word en waar ik energie van krijg. Meestal ben ik zo geprogrammeerd op het moeten dat ik niet eens meer weet wat ik nou eigenlijk zelf wil.
Bij de Mindfulness cursus, maak ik vaak een rondje met de vraag Wat Wil Ik. En de antwoorden variëren van "ik wil rust, ik wil balans, ik wil meer voelen, ik wil minder oordelen, ik wil mij zelf zijn, ik wil Zijn etc'. Het lijken verschillende antwoorden, maar ze liggen in het verlengde van elkaar. Als iemand die vraag aan mij zou stellen, dan zou ik antwoorden; “Ik wil een vrij mens zijn’


Foto: mijn zelfgebouwde gevangenis

Een vrij mens is voor mij iemand die zijn eigen plan trekt, die niet afhankelijk is van de bevestiging van anderen, die handelt vanuit zijn eigen authenticiteit, die zijn enthousiasme en passie volgt, die bestaansrecht voelt enkel en alleen omdat hij er is, die kan geven zonder daarvoor iets terug te willen ontvangen, die de ander belangeloos ondersteunt en zichzelf vergeet.

Een deelnemer van de cursus kreeg een belangrijke inzicht deze week: 'ik bouw mijn eigen gevangenis, want in principe ben ik vrij!' Dat klopt! en om dit vrije mens te worden, heb ik mij te bevrijden uit mijn zelf gebouwde gevangenis. (to study the self zie Column van 11 februari).

Orientatie: En wat wil jij? Het is een bijzondere heilzame vraag en echt de moeite waard om eens bij stil te staan. Je antwoord kan je koers worden in je leven