dinsdag 31 maart 2009

werken aan je persoonlijke biografie

Schiderij: http://diariogauche.zip.net/arch2006-06-16_2006-06-30.htmlVandaag aan de ronde tafel hadden we het over de persoonlijke biografie. Wanneer je nog erg geplaagd wordt door dingen uit je persoonlijk verleden, dan is het onmogelijk om de werkelijkheid te zien.

Een van de opvarenden vertelde het volgende verhaal: Ze was in een boekenzaak, waar ze met haar elleboog per ongeluk een boek uit de boekenkast stootte. De man naast haar lachte en zei ‘dan moet die het maar worden’ . Vanwege haar persoonlijke biografie (ook wel neurose) interpreteerde ze deze opmerking als: ‘ Je hebt hem nu laten vallen, hij is waarschijnlijk beschadigd dus nu moet je deze maar kopen’. Even later werd ze zich van deze verblinding bewust en ze begreep dat de man iets bedoelde als: ” dit boek is het uitverkoren boek voor jou en op deze manier maakt hij zich aan jou bekend’

Door dit verhaal werd het mij opnieuwe duidelijk. Mijn persoonlijke biografie zorgt er voor dat ik de werkelijkheid onjuist interpreteer. Zonder dat we ons er van bewust zijn, doen we dit voortdurend.
Stelling: Door te werken aan mijn persoonlijke biografie (mijn neuroses), kan ik de werkelijkheid gaan zien'.