maandag 16 maart 2009

Verdiepen door beperken en herhalen


Weer zitten op de stoel…. En weer dezelfde foto….En weer hetzelfde uitzicht… Toen J. mijn uitzicht bekeek zei ze: ‘jij beperkt je wel heel erg’ Gek he en juist in de beperking zit de overvloed. Wanneer ik mij beperk ontdek ik de overvloed. Wanneer ik mij druk bezig houd met alle verleidingen die zich in het leven voordoen: vakantie, werk, sport, feestjes, borrels, vriendinnen, uitjes, films..druk..druk..druk.. etc dan vlieg ik er over heen. Zeker in deze tijd van onbegrensde mogelijkheden is mijn advies 180 graden de andere kant op. Beperk, begrens en herhaal tot je weet waarom.

Steeds maar weer op diezelfde stoel, kijken naar het beperkte uitzicht, Ademen en Zijn. Ik kies voor elke dag dezelfde stoel voor hetzelfde raam, jij misschien steeds weer opnieuw, voor je meditatiekussentje en een ander maakt elke dag dezelfde wandeling.
De weg van Mindfulness loopt via aandacht, beperking en herhaling richting verdieping.