woensdag 18 maart 2009

Mijzelf buiten de groep plaatsen


Foto: http://www.laituz.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=31

Vaak hoor ik cliƫnten zeggen ik voel me zo anders dan anderen en ik heb het gevoel dat ik er niet bij hoor. Ik herken dit gevoel en idee.
Vroeger bij studentenvereniging KOKO kon ik zo een paar mensen opnoemen die ‘Typisch KOKO mensen’ waren. Zij hoorden echt bij de vereniging en ik niet. Op een of andere manier plaatste ik me buiten de groep als uitzondering. Ik plaatste me er buiten; de ene keer plaatste ik mij er boven en voel ik me beter dan de anderen. De andere keer plaats ik mijzelf er onder en voelde ik me slechter dan de andere. Misschien herken je dit wel. Toen ik later navraag deed bij koko-vrienden, bleek dat niemand zich een echte KOKO-er voelde en naar anderen wees.

Koko liet me dit op kleine schaal zien, maar het is weer de spiegel van iets veel groters. ‘Ik voldoe eigenlijk niet aan het predikaat mens en zij wel’. ‘Ik doe eigenlijk niet volwaardig mee, maar ik word gedoogd’. ‘alles wat voor de mens geldt, geldt niet helemaal voor mij’, ‘als ik iets meemaak, is dat anders dan voor anderen’ etc…

Marleen word Mens !!!!! schreeuwde mijn opleider eens naar mij bij een groepsbijeenkomst. Het is jaren geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Toen snapte ik het nog niet helemaal. Maar het heeft hier mee te maken. Ik ben mens en ik hoor bij de mensen! De dingen die ik mee maak, de dingen die ik voel, de dingen die ik vind, ze zijn menselijk en net zo veel of net zo weinig waard als iedere andere mening of ervaring.

Eenworden en een heel mens worden daar gaat het hier over. Heel worden heeft te maken met mens worden, voelen dat ik een mens ben, mij identificeren met alle mensen om mij heen, mij identificeren met alle mooie en lelijke dingen van de mensheid.
Mijn erfdeel opeisen en er voor gaan staan. Dit ben ik en dit is allemaal van mij.

Stelling: Hoe eigenaardig je ook bent... je hoort er bij, je bent een van ons!