dinsdag 17 maart 2009

kaf en Koren


Er is een subtiel proces in mij gaande. Alsof ik kaf aan het afschudden ben en steeds meer richting koren ga. Alsof Contouren zichtbaar worden, alsof ik in de chaos meer grip krijg. De beelden en ervaringen zijn haast niet te pakken, zo subtiel is het en de taal schiet ernstig te kort.

Gisteren toen ik terug reed uit Herenveen, vroeg ik mij af hoeveel mensen er daadwerkelijk mee varen op mijn boot. Ook al heb ik elke maand bijna 200 lezers, er zijn 5 mensen die echt met me meevaren. (vertel me als ik jou vergeet, graag wil ik je leren kennen, je bent zeer welkom)

Gisteren bekeek ik een DVD over Carl Jung en hij zei daarop: ‘de verandering van de mens loopt via het individu, de massa zal nooit meegaan’. Dat betekent dat ik mijn eigen pad heb te gaan en dat ik niet kan koersen op de massa. Als de massa alles anders doet, trek ik mijn eigen plan. Het kan een eenzame tocht zijn en daarom ben ik heel blij met vijf opvarenden. Samen met jullie is de tocht makkelijker en aangenamer.

Ook Zei Carl Jung: ‘de kunstenaars hebben weer nieuwe beelden te scheppen, met al die aandacht voor de wetenschap en technologie gaat de mens los staan van het onderbewuste; we hebben onszelf opnieuw te herscheppen. Kunst en spiritualiteit komen hier weer bij elkaar, dat maakt me blij.