zondag 24 mei 2009

het kleine in het grote


Loslaten… Mijn portemonnee ben ik vandaag kwijt geraakt. Getverderrie en aangezien ik niet in toeval geloof, kan ik mijn hoofd er over breken wat hier nou de bedoeling van is ! Wat is de boodschap? welke wijsheid laat het zien, waar heb ik het voor nodig?

De column van vandaag gaat over het boek ‘De geheime code’ van Priya Hemenway. Afgelopen week liet een vriend van mij dit boek terloops aan mij zien, hij had het van zijn broer gekregen. Toen ik het boek zag wist ik het meteen …. Dit is mijn boek voor NU. Boeken en activiteiten, die komen op je pad! En mensen zijn meestal de bodes! Ze komen dus naar je toe en het is aan mij om dit op te merken en aan te grijpen.

oriëntatie: heb je dat wel eens ervaren, dat de mensen om je heen (overigens onbewust) jouw bode zijn? (en andersom) Dat belangrijke dingen naar jou toekomen, in plaats van andersom?

In de trein naar Maastricht werd ik door de herkenning van de thema’s zo ontzettend blij van dit boek. De ondertitel luidt: ‘de gulden snede als Goddelijke verhouding in kunst, natuur en wetenschap’ Dit boek brengt de kunst de natuur en de wetenschap bij elkaar. Ze zoemen in op het kleine en begrijpen daarmee het grote. In 2003 mocht ik van deze spiegeling ook een glimp opvangen. de laatste twee strofen van het gedicht geven de essentie weer.

Het kleine in het grote (2003)

Het fundament
van al wat is
is terug te zien
in alle eerste stapjes

De babyhand die open gaat
die wijst en dan weer klapt
met mama dan in samenspel
wat leert dat kind toch snel

Het spelen van de kleuters
met regels die ze stellen
de ruzie en het overleg
te veel om te vertellen

De bal die door de kinderen
oneindig vaak wordt opgegooid
en teruggespeeld
het eeuwenoude straatbeeld

Dat kleine kind
kan al zo veel, het leert zo snel
t is zo divers en zo complex
de basis is dan al gelegd

In de beweging zien we terug
de sport, de dans of vaardigheid
en bij die regels en het overleg
daar start de politiek of het beleid


Door regelmatig in te zoemen
op het begin van al wat is
ben ik in staat weer thuis te raken

met grote en met kleine zaken

marleen ©

Dit boek zal de komende dagen waarschijnlijk de inspiratie voor de Columns geven.