maandag 18 mei 2009

Project Habitat op de Maandag Morgen


Mijn wandeling begint rondom de kantoren. Hier is het erg druk met auto's. mensen en lawaai. Daar loop ik snel en mijn geest heeft even weinig rust als de omgeving. Bij de vijver van Menzis begint het rustiger te worden en ik kom weer een beetje bij mezelf. Wanneer ik de vijver voorbij loop, dan is er de rust en de natuur en pas hier kan ik weer helemaal bij mijzelf komen. De drukte in mijn hoofd is weg, ik voel de wind, ik hoor de vogels, ik zie de groene bladeren en een vlinder fladdert voor mijn voeten.

Het is een symbolisch rondje, de drukte in het begin, de ruimte die bij de vijver ontstaat en de rust die uiteindelijk volgt. Het proces verloopt Paralel aan een Mindfulness oefening. De moeite die je eerst hebt om je aandacht bij je ademhaling te houden, vervolgens de ruimte die je begint te voelen en tot slot de diepe rust waarin je terecht kunt komen. Het leven spiegelt zich in alles en ook de ademhaling laat ditzelfde ritme zien. De in-ademing waarin alle indrukken binnen komen, de uit-ademing waarbij we alles weer loslaten en de stilte die er op volgt. Het lijkt een basis patroon.

Orientatie: herken je dit patroon of deze kadans? van drukte- naar ruimte- naar rust ? Misschien kun je er eens op letten vandaag.