maandag 4 mei 2009

van positie verwisselen


die dag besloot ik de toeschouwer van mijn leven te worden” zei de eekhoorn tegen de mier. Het zou zomaar een zin kunnen zijn uit deze verhalenbundel van Toon Tellegen.

Tien jaar geleden bij het kennismakingsgesprek van mijn opleider zei ik tegen hem: “ik heb het idee dat ik vanuit de verkeerde kant de wereld ben binnengekomen”. Misschien sloeg ik met die opmerking –overigens geheel onbewust- de spijker wel op zijn kop. Het woord verhouding blijft de laatste tijd steeds door mijn hoof zingen, alsof het er om gaat om als mens de juiste verhouding ten opzichte van het leven te vinden. Om er uiteindelijk achter te komen wie we in wezen zijn. Dus welke positie nemen we in ten opzichte van :

- andere mensen
- onze voorouders
- onze kinderen
- God
- het kwaad
- de dieren
- de natuur
- de zon, de maan en de hemellichamen
- de technologie
- de wetenschap

Zoals ik al vele malen eerder schreef, spiegelt de buitenwereld mijn binnenwereld. Dus om dichter bij de bron te komen, kan ik me nog beter afvragen welke plek ik inneem in mijn binnenwereld. De eekhoorn besloot op een dag de toeschouwer van zijn leven te worden. Hiermee verwisselde hij van positie! Is dat niet wat we te doen hebben ? In eigen huis van positie te verwisselen?
Van Lager Zelf naar Hoger zelf?
Van Ego naar Authentieke ik?
Van Vorm naar Leegte?
Van 'small mind' naar 'Big Mind'?
Van 'small heart' naar 'Big heart'?

Orientatie: kijk eens in eigen huis welke positie jij inneemt; met andere woorden wie ben jij of met wie identificeer jij je?

Orientatie: kijk eens in eigen huis welke posities er nog meer mogelijk zijn ?