zondag 1 november 2009

Stoicijnen


Beeld: Zeno (Stoicijn)

Dank jullie wel lieve vrienden voor de reacties op de weblog van gisteren. Het weekend keerde zich uiteindelijk ten goede! Het kan..... iets treurigs transformeren in iets inspirerends. C. belde ook, ze zit al weken met haar hoofd in de boeken om haar filosofie en ethiek tentamens voor te bereiden. Heel toepasselijk gaf ze me feedback vanuit de Stoïcijnen, wat ze net aan het lezen was. Een filosofische stroming van 300 voor Christus.
Uitgangspunt is dat de stoïsche filosofie de aangewezen weg is om de mens gelukkig te maken. Alles wat gebeurt in de wereld is volgens de Stoa van tevoren onverbiddelijk bepaald, maar de vrijheid en autonomie van de mens zit hem erin dat hij vrij is in zijn reactie hierop. Deze reactie is bepalend voor het menselijk geluk. Inzicht in de noodzakelijkheid van alles, inzicht dat dit zo goed is, enerzijds; anderzijds het inzicht dat hetgeen men gewoonlijk als persoonlijke rampen ziet, ons niet echt raakt, als we maar goed onderscheiden wat er echt aan de hand is.

'Wanneer je op de stroom meegaat van je leven, wordt de richting van jouw leven, vanzelf jouw richting'.. dat wat gebeurt is ten diepste dat wat jij wilt. En ik moest denken aan een dialoog met mijn opleider.

B: "Marleen dus jij wilde bij je man weg" M: Ik wilde niet weg!! hij ging weg (zei ik verontwaardigd) B: Dat maakt niks uit! op een diepere laag wil jij bij hem weg!

Heel concreet betekent het voor mij "de situatie accepteren zoals hij is, begrijpen dat het vast ligt en noodzakelijk is en vervolgens goed kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is. Vanuit dat laatste besef ( de boeddhist zegt in feite hetzelfde we zien de wereld op zijn kop) ging ik in de natuur wandelen. Mijn gedachten en emoties stoppen en alleen maar kijken naar de bomen, de lucht, de vogels etc. Om van daaruit de werkelijkheid helder te zien.

Orientatie 1: wat is jouw "issue"?: een scheiding, geen kinderen kunnen krijgen, baan verliezen, burn out raken, geen partner kunnen vinden, een probleemkind hebben, zwaarmoedig zijn, een beperking hebben, een ziekte hebben, het verlies van een dierbare, overgewicht etc.. (iedereen heeft wel wat...)

Orientatie 2: Laat het eens als mogelijkheid door je heen gaan dat dit - op een diepe laag - noodzakelijk voor je is en daarom precies is wat jij nodig hebt.

Orientatie 3: En als je nog verder durft te gaan, probeer er eens verantwoordelijkheid voor te nemen. ( is totaal iets anders dan schuld)

... moeilijk he.. wat ik nu weer zeg ... dit lijkt echt wel de wereld op zijn kop .....