donderdag 26 november 2009

werken aan de verandering




Elke week heb ik vier groepen mindfulness en heel vaak hoor ik mensen zeggen: 'ja ik weet het allemaal wel, maar 'hoe doe ik dat dan' ? En mijn antwoord is eigenlijk steevast: "je doet het al, je bent er nu mee bezig'.
Misschien een gek antwoord, want het lijkt er niet op...de oplossing van een probleem zoeken we meestal in iets heel concreets.. in iets doen. Nee.... het werken aan de verandering zit 'm juist in de bewustwording.... de verandering volgt vanzelf.....
Door het uitspreken van dit probleem, het voelen van je irritatie omtrent je onvermogen, bewust worden van je wil om dit te veranderen en je deelname aan een groep gericht op bewustwording.- Dus je doet het al.. precies op het moment dat je het uitspreekt, er in voelt en er bewust van wordt. Precies deze activiteiten zijn de oplossing ...Hiermee "werk je aan een verandering'... Jullie zullen dit wel weer een wonderlijke uitleg vinden. het is zo ongewoon om het zo simpel te maken en het zo dichtbij te halen. En toch gaat het steeds om hetzelfde... voeg bewustzijn toe aan je leven en dan' laat je leven aan jou, je bedoeling zien'. "my life is my message"