zaterdag 20 juni 2009

Anima en Animus

Schilderij: David verslaat Goliath
Een van de grootste uitdaging van de mens is de verbinding van de mannelijke en vrouwelijke energie. Door deze verbinding kan je een heel mens worden. Ik heb als vrouw mijn mannelijke kant te ontwikkelen en mijn partner heeft zijn vrouwelijke kant te ontwikkelen. En juist voor deze klus hebben we onze partner nodig. Als we onze partner uitkiezen, dan zijn we verliefd. En verliefdheid is een projectie. We kijken naar de ander en al die eigenschappen die we bij die ander zien zijn in feite mijn eigen –nog niet ontwikkelde- eigenschappen, die in potentie aanwezig zijn. Gedurende de relatie gaat de verliefdheid over in ‘houden van’.

Vandaag keek ik naar mijn partner en vroeg me af welke eigenschappen van hem ik -door hem- in mijzelf kan openbaren. En ik dacht aan de Leeuw (Column 19 en 29 april). Het is zijn kracht, het is zijn vertrouwen, het is zijn autonomie die ik nodig heb om mijn weg te vervolgen.

Mijmer… ik denk aan de afgeknipte haren van de sterke Goliath… Of David die Goliath verslaat? C. help me even hoe was het ook alweer met Goliath? Nee.... ik krijg de eigenschappen niet door zijn haren af te knippen, moet ik hem dan verslaan? Nou ik zal de bijbel er weer eens op naslaan.

Orientatie: heb je ooit wel eens vanuit dit perspectief naar je partner gekeken? Welke eigenschappen kan jij van hem of haar in jezelf openbaren? (En bedenk dat de klus … verre van gemakkelijk is! Ook dit gaat met vallen en opstaan.)