maandag 8 juni 2009

De ui verder afpellen


Bewustwording is een levenslang proces en je kunt altijd verder oriënteren. Toen ik vanochtend de Column wilde schrijven, had ik nog geen inspiratie. In dat geval .. geen probleem, gewoon mediteren en de inspiratie borrelt vanzelf weer omhoog.

We kunnen steeds verder oriënteren in de blokkades die we met ons meedragen. Denk maar aan een Ui, je pelt hem stapje voor stapje steeds verder af. Op weg naar de kern en daarmee de vrijheid . Vandaag werd ik me weer een beetje meer bewust van mijn zelf opgelegde beperkingen. Ideeën die je in je hoofd hebt, bepalen voor een groot deel je mogelijkheden. Wanneer je (onbewust ) nog veel beperkende overtuigingen met je meedraagt, zorgt het er voor dat je in het dagelijks leven niet voor elkaar krijgt wat je graag wilt.

Dit betekent dat het niet de buitenwereld is die mijn leven bepaald, maar mijn binnenwereld. Mijn overtuigingen bepalen mijn beperkingen en mogelijkheden!

Vanuit mijn Calvinistische achtergrond draag ik nog de volgende beperkende opvattingen met me mee.
- Je moet hard werken als je iets wilt bereiken
- Niets is voor niets
- Je mag niet te hebberig zijn
- Je moet tevreden zijn met wat je hebt
- Geld maakt niet gelukkig
- Bescheidenheid siert de mens
- Neem nooit meer dan waar je recht op hebt
- Doe nooit iets ten koste van anderen
- Je hebt nergens recht op
- Je moet ‘dingen’ verdienen

Stel je nou eens voor dat het Universum voor mij (en voor jou) een overvloed in petto heeft. Dan zorg ik er zelf voor, met al mijn calvinistische overtuigingen, dat ik het niet kan ontvangen.

Oriëntatie: Hoe doe jij dat? Hoe zorg jij ervoor dat je de dingen die je graag wilt niet ontvangt? Hoe houd jij jezelf op de plek? Schrijf je opvattingen ook eens op en bedenk eens of dit echt jouw overtuigingen zijn of dat ze met de paplepel zijn ingegoten.