vrijdag 12 juni 2009

Spoken bestaan niet


plaatje: http://www.kvw-venray.nl%20toen/Toen ik het heksenpootje gisteravond nog eens bekeek, vond ik het er eng uitzien. Er kwamen wat bijgelovige gedachten in me op. Is het wel slim om dit reliek op mijn kamer te hebben vannacht?, haal ik hiermee niet de kwade geesten in huis? Spoken bestaan niet zij mijn opleider altijd! En daar bedoelde hij mee, je kunt met allerlei gedachten op de loop gaan, maar het bestaat niet, het bestaat enkel in jouw angstige geest.

Ja wat is Angst eigenlijk? Bestaat angst eigenlijk wel, of is het enkel een emotie? Is het enkel een emotie die ik zelf in mijn lichaam kan voeden, door met ideeën op de loop te gaan?

Angst gedachets kunnen overal over gaan: angst over de veiligheid of de toekomst van je kind, of je partner bij je blijft, of je je baan verliest, of het vliegtuig crasht, of je je examen haalt etc. Deze gedachtes kunnen je hele bewustzijn in beslag nemen.

Wanneer ik Angst voel, voel ik dit letterlijk in mijn hart. Mijn hart gaat sneller kloppen, mijn ademhaling versnelt, mijn aandacht wordt vernauwd en ik krijg het warm. En dit angstproces kan ik voeden door gedachtes; door doem scenario’s in detail te gaan uitwerken. Via Mindfulness proberen we op dit gehele proces wat meer bewustzijn te krijgen. Door er naar te kijken, er in te ademen en er woorden aan te geven. Op deze manier reduceren we angst tot wat het daadwerkelijk is.

Stelling:
Angst kun je stoppen door enerzijds te onderzoeken wat het is en anderzijds door je gedachtes stop te zetten.

Mijmer.... is angst niet enkel energie en ... is het niet mogelijk om deze angst-energie in vertrouwens-energie te transformeren?