maandag 10 augustus 2009

Alleen


http://www.marjanvandervelden.nl/ Veel van mijn cliënten komen bij het gevoel terecht dat ze zich alleen voelen. Het is een emotie waar je liever niet naar toe gaat, omdat hij zo pijnlijk is. Toch is het een universele emotie die iedereen wel kent. Ook al heb je nog zoveel mensen om je heen, je kunt je heel alleen voelen.

Orientatie: Ga eens bij jezelf na of je deze emotie kent en geef hem1 minuut bestaansrecht.

Als een van een tweeling, ben ik in mijn leven nauwelijks alleen geweest. Vrij snel kreeg ik langdurige relaties en altijd was er iemand voor me. Iemand die met me meedacht, iemand die ik kon bellen om hulp, iemand die altijd wist waar ik was. Met ‘me alleen voelen’ was ik niet zo bekend. Maar Nu is ‘hij’ dan toch op mijn pad gekomen. En ik probeer deze emotie ook weer te leren kennen. Wie is “de stem van alleen’ ? en door naar hem toe te gaan, hem er te laten zijn, kan ik hem leren kennen en op den duur vriendschap met hem sluiten.
Edel Maex schrijft in zijn boek over Mindfulness “ Jij bent de waard van jouw herberg en het is jouw taak dat alle gasten zich welkom voelen”. ‘De stem van alleen’ is ook een van de gasten en ook hij is welkom in mijn herberg.

Oriëntatie: Hoe zit dat bij jou? Is iedereen welkom in jouw Herberg?

Stelling: Als iedereen welkom is, dan is het goed toeven in jouw Herberg? Anders gezegd… dan zit je goed in je vel en heb je het goed met jezelf.