donderdag 6 augustus 2009

Kaf en Koren scheiden en vervolgens Kantelen


Gisteren zij iemand tegen mij “Marleen ik wist niet dat je zo religieus was.” Als iemand aan me zou vragen ben je religieus? Dan zou ik niet direct ja zeggen. Ik ben op zoek naar wijsheid en de bijbel is een van de bronnen waar je wijsheid in kunt vinden.
Daarbij is het ieders taak om het kaf van het koren te scheiden. In de Bijbel staan veel dingen die uiteindelijk weer door mensen zijn verzonnen en die vanuit Manipulatie in dit boek terecht zijn gekomen ( Davinci-code). Het boek ‘De derde Jezus’ van Deepak Chopra bijvoorbeeld is gebaseerd op ‘de woorden die Jezus daadwerkelijk gezegd heeft’.

Maar naast de bijbel is er nog veel meer authentieke wijsheid te vinden. Wel moet je de oppervlakkige laag verlaten en door de teksten heen, de diepte inkijken. Zoals mijn lezers weten, put ik uit de bronnen van de Griekse Mythologie, Sprookjes en Sagen, Schrijvers (Shakespear), westerse Filosofen, westerse Psychologen, het Christendom, Het Boedhisme, Grote Muziekwerken uit de geschiedenis, Schilderijen van Kunstenaars, kinderboeken van Tonke Dragt etc… en alles wat er nog op mijn pad mag komen.

mmm...op een of andere manier moeten we via een andere kant en gekanteld door de beschikbare bronnen heenkijken en dan zien we de werkelijkheid.