zondag 9 augustus 2009

Op je plek blijven


http://www.annekeguis.nl/ Nu er geen man meer in mijn huis is, moet ik een deel van ons huishouden er bij oppakken. Samen met de kids zijn we gaan grasmaaien, bloemen verplanten, de carport opruimen, brandnetels wegknippen, we hebben bloemen geplukt en op de tafel gezet, boodschappen gedaan en we zijn gaan koken. Dingen die voorheen nooit tot mijn takenpakket behoorden. En nu ik weer verantwoordelijkheid hierover krijg, dan is het eigenlijk best leuk allemaal. En als ik even door mijmer en denk aan mijn vakantie in Engeland, dan heb ik voor het eerst links gereden met de auto, ik heb zelf het mobiele internet geinstalleerd, ik ben van een doodenge glijbaan afgegaan. Allemaal dingen die ik aan hem zou hebben overgelaten als we samen waren geweest.
Mijmer... Misschien is er de laatste jaren wel veel te veel uit mijn handen genomen en heb ik dat uit mijn handen laten nemen. Misschien hielden we elkaar wel op de eigen plek.

Toen ik vanochtend met de kinderen naar de Midsummer Night´s dream van Mendelssohn wilde gaan kijken, zei Olivier ‘die ligt bij papa´ verbaasd vroeg ik ´weet je dat zeker?´ ´Ja hij heeft hem mijzelf nog laten zien! ´

??? Ga ik nou de dingen doen die hij altijd doet en gaat hij nou de dingen doen die ik altijd doe? Moeten we eerst los van elkaar komen om de polariteiten in onszelf te kunnen integreren?

Binnen langdurige relaties houden we elkaar op den duur misschien wel op de plek… we gaan zo uit van vaste patronen en afspraken, dat we in een sleur terecht kunnen komen.

Orientatie: Kijk eens naar je eigen relatie, hoe vast zijn jullie patronen? In hoeverre houden julie elkaar op de plek? (overigens niet vanuit verkeerde bedoelingen; de bedoelingen zijn meestal goed.)