maandag 31 augustus 2009

Offers

De eekhoorn vroeg aan de Olifant " zeg.. wat denk jij?, mogen sommigen geofferd worden voor de groei van anderen? " de Olifant schrok en hij zei beslist "Nee!! dat klinkt heel erg onethisch! 'Oh 'antwoordde de Eekhoorn, 'ik wilde het alleen maar even weten" en hij liep weg.
Dit zou heel goed een verhaaltje van Toon Tellegen kunnen zijn, maar het is mijn verhaaltje. Dit was de vraag die ik - in mijn 'Dark July'- in Engeland aan C. stelde.


Gek genoeg geeft het schilderij van Delacroix het antwoord! (Vaste lezers weten dat precies dit schilderij in Portugal op mijn netvlies verscheen toen ik mijn vrijheidsbeeld aan het maken was.) Grootmeesters vertolken de werkelijkheid en in tegenstelling tot het antwoord van de Olifant, geeft dit schilderij een andere boodschap weer:
'Voor de ontwikkeling van de wereld lijkt bloedvergieten onvermijdelijk. Of .....vertaald naar micro-nivo: voor de vrijheid van de mens of de ziel, moeten er offers gedaan worden. '


Schilderij Stedelijk : abrahams offer.

Stelling: wanneer we als mens echt iets anders willen, dan heeft dat consequenties. Een verandering kost altijd wat! We kunnen niet alles bij het oude laten en tegelijkertijd ook het andere willen.

Orientatie: hoe zit dat bij jou? is er wel iets dat je echt anders wilt, maar ben je bang voor het offer en laat je alles maar bij het oude. (het gaat alleen om bewustzijn en niet om veroordeling)

Ik hoop niet dat mijn Columns te moeilijk worden en dat er lezers zijn die afhaken... lees stug door en vertrouw er maar op dat het begrip wel komt.