donderdag 20 augustus 2009

de volgende klus


Nu ik het vertrek van hem een beetje geaccepteerd heb, dient de volgende klus zich aan. Hoe moet ik nou met 'de boze fee' dealen. (begrijpen jullie dat dit een interne klus is?) Dit is echt weer een andere dimensie. Verraad van een vrouw t.o. v. een andere vrouw. ( LET OP: dit is slechts mijn perspectief en heeft geen objectiviteit; in mijn leven speelt zij de boze fee) . Het is zo lastig om uit het slachtoffer- dader stuk te blijven, om niet te oordelen en het vraagstuk van rechtvaardigheid los te laten. ( En zij kan haar gedrag waarschijnlijk vanuit haar perspectief rechtvaardigen en dat is net zo'n legitiem perspectief als die van mij ) Ik hoef niet te oordelen, want ieder is zijn eigen rechter.

Misschien brengen de wijze teksten wat inspiratie: Hoe gaat het in de sprookjes met de boze fee? Ik denk meteen aan Doornroosje; de boze fee zorgt ervoor dat zij de 18 jaar niet haalt en een goede fee maakt er honderd jaar slapen van. De fee en de heks zijn vergelijkbare archetypes en ik denk aan de heks Ali Baba in de Russische Sprookjes. en... die prachtige tentoonstelling 'Russische sprookjes' vorig jaar in het Gronings museum. En hoe gaat Jezus om met zijn verrader?
Van Tchaikovsky heb ik het mooie ballet 'the Sleeping Beauty' en er staat een boekje van Ali Baba in de kast.