maandag 22 december 2008

Aandacht voor het Hier en Nu

Ik zit nu achter mijn laptopje en luister naar het Requim van Durufle, de haard brand en als ik naar buiten kijk zie ik tegen de achtergrond van de bergen, de stromende rivier. Dank je wel lieve Opa en Oma dat we hier mogen verblijven. De entourage is perfect en het is verleidelijk om te denken dat dit de reden van mijn goede stemming is. Een van de grootste valkuilen in mijn leven. De buitenwereld bepaald niet of ik gelukkig ben. De volgende 2 strofes uit een van mijn gedichten komen nu bij me op.

het is
veel
dichter bij

het is
in jou
en mij

Geluk zit in je zelf’. Het klinkt als een cliché, maar als je het goed op je laat inwerken, is het een zeer wijze uitspraak. Geluk ontstaat wanneer je tevreden bent met jezelf en wanneer je accepteert hoe het leven is. (wat niet wil zeggen dat je stilstaat !). We zoeken het geluk meestal buiten onszelf en in de verandering. We denken eindelijk gelukkig te zullen zijn wanneer we die perfecte partner, die andere baan of dat mooie huis hebben, wanneer we de pijn kwijt zijn of dat felbegeerde kind krijgen. Al deze verlangens zijn legitiem en begrijpelijk maar leiden niet tot geluk. Ze zorgen ervoor dat we de aandacht naar de toekomst brengen en niet in het ‘Hier en Nu’ verblijven. Wanneer ik met mijn aandacht in de toekomst of in het verleden ben, dan leef ik niet. Het is er immers niet, het is een leven in mijn hoofd. Het enige wat er wel is, dat is het Hier en Nu! Wat is er toch zo moeilijk aan het ‘Hier en Nu’?

Geluk draait om aandacht in het Hier en Nu! Als je straks de kerstboodschappen gaat doen, doe dit dan met al je aandacht. Maak met al je aandacht het boodschappen lijstje, verzamel de artikelen stuk voor stuk, voel de producten in je handen, ruik de kerstbomen geur, luister naar de kersliedjes uit de luidsprekers en blijf even staan voor het meisje dat met haar viool ‘stille nacht’ speelt. Wanneer je niet wegvlucht naar alles wat anders zou moeten, dan is er in het ‘Hier en Nu” zoveel vreugde te (be) leven.

Vaag herinner ik mij een passage uit de bijbel ‘Het is makkelijker voor een kameel om door het oog van de naald te gaan, dan voor een mens het Koningrijk van God binnen te gaan’

Door te oefenen in het ‘Hier en Nu’ kun je het Koningrijk van God binnen gaan. (of gebruik jouw metafoor, wanneer je op God teveel negatieve projecties hebt ontwikkeld). Ook Mindfulness oefeningen, zijn oefeningen die gericht zijn op acceptatie en het ‘Hier en Nu’.

Stelling: oefenen in het ‘Hier en Nu’, is misschien wel de beste besteding van de kerstvakantie

---------------------------------------------------