donderdag 4 december 2008

Ademruimte

Terwijl ik mij op de column van vandaag zit te beraden, merk ik dat mijn aandacht overal heen vliegt. Ik word me er van bewust dat ik momenteel geen controle heb over mijn aandacht. Ik voel me een speelbal van mijn gedachten. Dit herken je vast wel. Op het moment dat je hier bewust van bent, kun je via een eenvoudige oefening weer meester worden over je aandacht. Deze oefening van Edel Maex (mindfulness) heet ademruimte en kost drie minuten van je tijd. Hij bestaat uit de volgende zes stappen.


Stap 1 : STOPPEN ( besluit dat je de komende drie minuten gaat STOPPEN met waar je mee bezig bent.)
Stap 2 : Ga zitten ( Breng je aandacht naar binnen, sluit zo mogelijk even je ogen en stel je zelf de volgende drie vragen) .
Stap 3: Vraag 1: ‘Hoe gaat het met mij’ (1 minuut)
Stap 4: Vraag 2: ‘Hoe adem ik’ (1 minuut)
Stap 5: Vraag 3: ‘Wat kan ik voelen in mijn lichaam.(1 minuut)
Stap 6. Ga weer verder met je activiteiten

Bij deze oefening is het belangrijke dat je een open en niet oordelende houding aan neemt. Bij vraag 1 oriĆ«nteer je je in alle eerlijkheid op je binnenwereld en bepaal je hoe het met je gaat. Bij vraag 2 ga je 1 minuut bij je ademhaling ‘zitten’ en kijk je als een niet oordelende toeschouwer naar je ademhaling. Bij vraag 3 volg je 1 minuut lang je gevoel; bijvoorbeeld mijn voeten zijn koud, mijn knie drukt op de stoel, mijn hoofd bonst, mijn hart klopt etc. De drie minuten zijn om en je bent weer bij jezelf.

Experiment voor vandaag: Probeer dit een paar keer uit vandaag en word je bewust van het effect.