dinsdag 16 december 2008

Loslaten en Vertrouwen

Foto: http://www.elsteege.nl/map/map-31b.jpg
In Februari en Maart beginnen de nieuwe cursussen Mindfulness weer. De afgelopen weken stond in het teken van het vinden van een geschikte ruimte. Dat is niet eenvoudig want er zijn zoveel voorwaarden waaraan deze moet voldoen: is de ruimte aangenaam, is hij warm, is hij niet te duur, is hij groot genoeg, ligt hij centraal, is de juiste avond vrij etc.

Ik had een locatie op het oog, maar er waren een aantal ‘onoverkomelijke’ problemen. Ik was hier geheel en al in verstrikt geraakt en het vraagstuk eiste al mijn aandacht op. Gisteren nam ik het belangrijk besluit om het eens anders te gaan doen. In plaats van er in mijn eentje over te gaan piekeren, besloot ik ‘het vraagstuk los te laten en over te dragen”…. aan wie of wat mag jij naar eigen smaak invullen: het Universum?, God?, Moeder Aarde?, het AL? De noemer maakt niet uit, want in de kern komt het allemaal op hetzelfde neer. Het draait om die andere kracht, dan de kracht van mijn Wil en EGO, zoals beschreven in de Column van 9 december.

In mijn oude patroon kan ik mij door een moeilijk vraagstuk geheel en al in beslag laten nemen en misschien herken je dit patroon wel. Je wilt iets en vervolgens moet je dat gaan regelen; en in dat proces wordt je hele bewustzijn er (bijna obsessief) door in beslag genomen. Net als in de Column van 7 november worden we weer de kikker, gevangen in de kikkerpoel.

Door het gisteravond los te laten, voelde ik mij van het vraagstuk verlost en ik vertrouwde er op dat het goed zou komen. De volgende ochtend kwam de oplossing bij het ontwaken als vanzelf mijn bewustzijn binnen.

Experiment: Probeer dit vandaag ook eens uit. Welk onoplosbaar vraagstuk ligt zwaar op jouw maag? Op je werk, of met je kinderen of in je vriendenkring. Laat het los, draag het over, vertrouw er op dat het goed komt en ga met iets anders aan de gang.

Stelling: Vertrouwen is een wonderlijke kracht
Stelling: Elk probleem draagt de oplossing in zich.
Stelling: Je hoeft het niet alleen te doen