zondag 28 december 2008

Seed thoughts

Tekening Marleen © 2008
Als je hoofd wat leger wordt. (als je meer tijd in het ‘Hier en Nu’ doorbrengt) Dan ontstaat er ruimte voor iets anders. Ideeën en creativiteit - die niet uit je denken voortkomen- krijgen de kans zich te openbaren. Dit wordt in het boedhisme ‘Seed Thoughts’ genoemd. Gedachten, waarbij je op een of andere manier voelt, dat ze een diepere grond hebben.

De afgelopen weken kwamen er een aantal woorden/concepten boven drijven. Onder andere het thema ‘Echo’ en het concept ‘Midden in’.

Het thema ‘Echo’ kwam boven drijven. Het begon met het schilderij van Waterhouse (zie Column 14/15 dec) de Nimf echo die niet gehoord werd door Narcissus. In een gesprek zei iemand tegen mij, "ik wil geen 'echo' zijn, maar daadwerkelijk iets nieuws creëren'. In het boek ‘de helende stem van Loucas Berg' las ik over de echo in relatie tot de mantra en en tot slot tijdens een wandeling zei S. tegen mij 'mama hoor je de 'echo' in de bergen?' (vier keer echo!).
Het concept ‘Midden in' kwam bovendrijven . Als ik terug kijk valt het me op dat ik het concept ‘midden in’ de afgelopen week in mijn Columns gebruikte; ‘Midden in de Auvergne’ (Column 24 dec) en ‘Midden in de winter’ (Column 28 dec). De kinderen zongen in de auto het liedje ‘Midden in de winternacht’ , we keken naar het ballet ‘Midzomersnachtdroom ' van Mendelssohn ( een echte aanrader) en in de krant viel mijn oog op midwinteractiviteiten, die later ook nog spontaan door B. werden voorgelezen. (vijf keer ‘midden in’! )

Hoe werkt dit toch? Laat ik mijn hoofd er maar niet over breken., veel interessanter is het om een beetje te begrijpen wat deze zogenaamde ‘Seed Soughts’ mij te vertellen hebben. Ik weet het ook nog niet hoor! Het leuke is dat het zich –zonder mijn toedoen- zal openbaren.(wel moet ik in het 'Hier en Nu ' blijven, zodat het zichtbaar kan worden) Dus… gewoon maar kijken hoe de wereld zich ontvouwt !