zondag 26 april 2009

Bereid je voor op dat wat komen gaat




Foto: Ook de natuur ontvouwt zich


De Column van afgelopen vrijdag beschreef de archetypes waar we als mens door heen gaan. Door het schrijven van die Column wordt het me weer zo duidelijk. Er is een proces in ons gaande en het enige wat wij te doen hebben is dit proces te leren kennen, op dit proces te vertrouwen en dit proces de ruimte geven zich te voltrekken.

Wanneer je eenmaal een beetje zicht krijgt op dit proces, bestaat er de valkuil om dit proces te willen beïnvloeden en versnellen. Ik herken deze valkuil en kwam er achter dat dit niet werkte! Leg je er bij neer, het enige wat je te doen hebt is 1) ‘wachten en openstaan voor wat zich aandient ‘ 2) ‘anticiperen’ op de uitdagingen die het leven je biedt.

Bij het lezen van Mijn Columns, is het van belang dat je beseft dat ieder mens zich op zijn eigen punt in zijn eigen unieke proces bevindt. Dat betekent dat mijn Columns, niet altijd aansluiten bij waar jij nu bent. Gebruik mijn Columns dan als inspiratie, laat ze op je inwerken, proef ze en zodra jij op dit punt bent aangekomen, begrijp je wat ik met een bepaalde Column bedoelde. En juist hiervoor is die open , niet oordelende houding zo belangrijk. Nu pas begrijp ik de dingen die ik jaren geleden gelezen heb, of de wijsheid die mijn opleider mij gaf. Pas wanneer het inzicht een Column is geworden heb ik het echt begrepen.
Stelling: Woorden worden pas werkelijkheid als je er aan toe bent. Maar door voorbereid te zijn op dat wat komen gaat, kun je -wanneer het nieuwe zich aandient- deze direct herkennen.

Stelling: Er bestaat geen hiërarchie tussen de fase waarin mensen zich bevinden. Ieder mens zal zijn unieke proces op eigen wijze doorlopen.