zaterdag 18 april 2009

Project-Habitat:het ritme van de natuur


Mindfulness oefening: Project Habitat. Elke dag loop ik een kilometer door mijn wijk. Het landschap varieert van enerzijds mooie natuur en mooie gebouwen en anderzijds lelijke gebouwen, beton en afval. Dor deze wandeling elke dag te maken en alles evenveel aandacht te geven, probeer ik zowel van het mooie als het lelijke te gaan houden. Vandaag wat moois !

De natuur is altijd druk in beweging en vooral in de Lente is deze beweging volop zichtbaar. ik zie de lente hier ontspringen! Terwijl de narcissen alweer het hoogtepunt van bloei achter zich hebben gelaten, zie ik bij de knotwilgen de eerste takjes ontspruiten. Ik moet denken aan een groot symfonieorkest, waarop iedere musicus precies op het goede moment invalt en zijn klanken maakt. Beeld en klank komen hier weer bij elkaar. Vivaldi maakte deze muziek bij de Lente: http://www.youtube.com/watch?v=St9wYu_WeAM (als je hier op klikt, kun horen hoe de natuur uit zijn voegen barst)
Wij zijn onderdeel van de natuur! Wij zijn natuur, het ritme van de natuur is ons ritme! 'De mens' heeft op kunstmatige manier de TIJD ingedeeld: de week en het weekend, van 9 till 5, vaste etenstijden, vaste bedtijden, vaste kloktijden, werken en niet werken, vakantietijd etc. We zitten er midden in en staan vaak niet stil bij de kunstmatigheid hiervan.
Orientatie: Zou ik me beter of anders voelen als ik meer zou leven vanuit het ritme van de natuur? En hoe zou ik dat dan vorm kunnen geven? hoe zou dat dan voelen?

De workshop van Riekje Boswijk was weer zeer inspirerend; ik laat het eerst even bezinken en in de volgende Column (s) komt het aan de orde.