zondag 19 april 2009

De Kunstenaar vaart zijn eigen koers


Ik word altijd zo blij van binnen, wanneer ik artikelen lees over Kunstenaars. Zoals vanochtend bij het Interview met Kunstenaar Marc Mulders in het NRC. http://www.marcmulders.com/
Het is een authentieke blijheid en energie die opborrelt uit de grond van mijn wezen. Dan denk ik…" dat wil ik ook: Ik wil kunstenaar zijn !"

Maar wat maakt me nu zo blij?
Het is de vrijheid van de kunstenaar. Het is de kunstenaar die doet wat hij wil, die vaart op zijn eigen kompas. De Kunstenaar die zijn eigen ding doet, wat de ander er ook van zegt. De kunstenaar die nieuwe onbekende dingen doet of misschien wel diegene die trouw blijft aan het oude, terwijl de massa in de hype schieten.
Het is de Kunstenaar die zijn eigen koers vaart. En juist die Kunstenaar houdt stand in deze wereld. Het gaat niet om de vorm; het enige wat telt is de authenticiteit en het varen op je eigen koers.

Bij de Bijscholing zei Riekje Boswijk tegen mij “er schuilt een leeuw in jou, maar je maakt je nog zo klein". Ja … ik ben een Leeuw en als ik niet doe wat ik wil, dan ben ik een grijze muis!
De leeuw staat voor zijn kracht.. Vijf jaar geleden in de opleiding noemden bijna al mijn medestudenten mij een Uil. Ik kreeg van mijn opleider de opdracht om me in dit prachtige beest te gaan verdiepen. Ik ging op zoek naar Uilen-Sprookjes, in de dierentuin ging ik de Uilen observeren en ik kocht de dvd van Bambi. Via de uil kon ik mijn ware zelf beter leren kennen.
Nu is het dus tijd voor de Leeuw! Narnia ..., de Lion king, .... en nu het bewustzijn er is, komen ze waarschijnlijk wel op mijn pad.

Orientatie: Via een dier jezelf leren kennen klinkt gek en het is vast nieuw voor je! met welk dier heb jij affiniteit? of vraag het eens aan je vrienden.
Orientatie: Doe jij echt wat je wilt? staat die leeuw er of lijk je ook meer op een grijze muis!