maandag 13 april 2009

Een van mijn opvarenden mailde –naar aanleiding van de Column over zinvol en zinloos (van afgelopen donderdag) het volgende terug:

Bewustwording houdt zich bezig met de tegenpolen en daarin staat licht tegenover donker en is er een groei naar meer perspectief. Ja dat is zo…. als je nog met de tegenpolen bezig bent, realiseer ik me. Ben je Bewust dan is er alleen nog Zijn, dan is er Licht zonder tegenover en dat keert alles om. De mensen die je ontmoet zijn dan allemaal anders dan wanneer licht nog een tegenpool heeft, want dat Licht spreekt rechtstreeks tot de essentie in de ander. Het grappige is dat er dan ook geen perspectief meer is want er is Eenheid. Gelukkig heeft het Licht me de weg gewezen, gewoon Licht zijn en dat is een ander Licht dan licht met als tegenpool donker, daarin is alle zinvolheid en zinloosheid in elkaar opgegaan en is alleen maar wat het is meer niet.

Dank voor je feedback M. Vooral het woordje Nog blijft hangen. Alsof het echte licht verschijnt, wanneer de tegenpolen zich allemaal met elkaar hebben verenigd. Ik denk meteen aan een gedicht die ik een aantal jaren geleden heb geschreven. Gek he de dingen die ik nu in mijn Column schrijf, waren al eerder in mijn bewustzijn. Bewustwording is geen lineiar proces, het is een circulair proces, waarbij je steeds weer opnieuw de dingen gaat verdiepen en bewerken.

Nul energie
(mei 2005)

Binnen
in de
cirkel

Valt
alle deling
weg

Goed
valt
in Fout

En Jong
verdwijnt
met Oud

Nederigheid
en Hoogmoed
die vallen in elkaar

En Jaloezie
en Liefde
die vormen ook een paar

De Angst
verdwijnt met
het Vertrouwen

En als
de hele puzzel
is gemaakt

zal elk verschil
verflauwen

Op dat punt
zal de
zoektocht
zijn gestaakt

En al wat is,
is dan
neutraal gemaakt

Marleen ©