woensdag 15 april 2009

Luisteren naar de onderstroom

Gelukkig kwam collega A. bij me aan de ronde tafel en ik legde haar de Column over therapeutisch en pastoraal voor. Ze zei: ‘Neem de onderstroom serieus’.

De onderstroom heeft niet zoveel te maken met denken en plannen, de onderstroom komt voort uit het voelen en vanuit een veel dieper bewustzijn. Voor mij betkent dit dat ik ergens wel weet dat mijn roer omgaat en dat ik scherper op koers wil gaan varen. De onderstroom is veel sterker dan de bovenstroom. Kijk maar eens terug naar je leven; het was de onderstroom die voor de belangrijkste beslissingen zorgde! Deze onderstroom kan zich alleen manifesteren door aanwezig te zijn in het Hier en Nu. Met slechts de vraag in mijn hand en zonder te zoeken naar een antwoord. Het antwoord komt precies op het moment dat ik het nodig heb.

Maar voor alles heb je bewustzijn te krijgen op deze onderstroom. Wat is die onderstroom … misschien lijkt het wel op intuïtie…..het is iets dat je tegen houdt in het doen van het meest logische… het is een vaag beeld dat verschijnt over de toekomst… het is dat je weet dat je iets anders wilt….. het is iets dat je uit de woorden om je heen opvangt…. .

Oriëntatie: hoeveel bewustzijn heb jij op jouw onderstroom?

En nu … moeten jullie het twee dagen zonder Column doen. Ik ga voor een bijscholingscursus naar Finsterwolde. ‘Werken met boosheid’ van Riekje Boswijk. Een zeer inspirerend mens; ik kom vast weer verder met mijn thema en krijg weer aanknopingspunten om mijn koers te bepalen.