vrijdag 10 april 2009

Mindfulness-oefening: Project Habitat

Mindfulness-oefening: Project Habitat. Elke dag loop ik een kilometer door mijn wijk. Het landschap varieert van enerzijds mooie natuur en mooie gebouwen en anderzijds lelijke gebouwen, beton en afval. Dor deze wandeling elke dag te maken en alles evenveel aandacht te geven, probeer ik mij te verdiepen en zowel van het mooie als het lelijke te gaan houden.


Ik heb nu reeds vijf dagen mijn rondje gelopen. Vandaag heb ik me gericht op de vogels en de vogel geluiden. Inmiddels heb ik een beetje zicht gekregen op de vestigingsplaatsen van de vogels. In het begin van de wandeling zijn er weinig vogels. Bij de stenen brug zitten steevast een aantal duiven en bij Essent hoor ik de lijsters hoog in de bomen. Bij de kade van Menzis woont een mannetjes eend en richting de Euroborg vliegen de meeuwen hoog boven het open terrein. Op het open veld kom ik de reiger tegen die hard met zijn nest bezig is. Wat ik het leukste vind zijn de twee dikke zwarte kraaien die bij het laatste bruggetje op me zitten te wachten. Alsof ze op een of andere manier de wacht houden en daarmee mijn project ondersteunen. Dit was de tweede laag en als ik ng meer ga inzoemen, kan ik wellicht nog meer vogels gaan onderscheiden. Eigenlijk gaat het hier ook om verdiepen.
Stelling: hoe meer je inzoemt op de dingen, hoe meer details je gaat onderscheiden