donderdag 23 april 2009

De weg terug

Vandaag kwam J bij me aan de ronde tafel. J doet de opleiding transpersoonlijke therapie (TPT) bij het Boswijk instituut. Binnen de TPT spreken we vaak over 'een pad dat we lopen' en daar zaten we wat over te praten. Toen ik goed naar haar luisterde, begreep ik het opeens. Het pad dat we na ons '35e' lopen is gewoon de terugweg.

In de eerste 30/40 levensjaren wordt je levenspad gevormd. De problemen en het ongenoegen stapelen zich op en rond je vijf en dertigste loop je vast en ga je op onderzoek uit. Je bent zoekende en er volgt een bewustwordingsproces. Tijdens dit proces werk je aan jezelf, zodat je steeds meer schaduwelementen uit je persoonlijke geschiedenis weer in het licht kan zetten. Nu ben je in staat het pad weer terug te lopen. Echter, je loopt het pad geheel anders terug, want nu heb je Bewustzijn! Het eerste (nog ongepubliceerde) boek wat ik schreef, droeg de titel ‘de weg terug’. Pas nu begrijp ik hem. Ook moet ik denken aan de boeken ‘Eindelijk thuis’ van Henri Nouwen en ‘Terug naar huis’ van Fischer. (Kijk op mijn website -bij inspiratie- voor de titel) In het leven lopen we het pad terug naar huis. Pas dan is de Circel weer gesloten.

Dit is de symboliek, maar wat betekent dit in de materie? Ik geef een paar voorbeelden. Als ik veel met studenten heb gewerkt en daar op afgeknapt ben, kan ik in de tweede fase –na verwerking en met nieuw bewustzijn- weer met deze doelgroep gaan werken. Als ik nare ervaringen heb gehad in de Psychiatrie, dan kan ik in de tweede fase van mijn leven -na verwerking en met nieuw bewustzijn- weer die psychiatrie opzoeken. Als ik met veel nare gevoelens en nare ervaringen uit mijn geboorteland ben weg gegaan, dan kan ik –middels verwerking en met bewustzijn- toch weer daar naar terugkeren. Denk maar eens aan die prachtige film ‘As it is in heaven’. (Tip)

Voor mij persoonlijk was het zo wonderlijk dat ze mij juist in Heerenveen vroegen of ik daar een groep wilde begeleiden. Ik had Friesland na mijn middelbare school met gemengde gevoelens achter me gelaten. Ik was blij dat ik daar weg was. En afgelopen winter-bij de Mindfulness groep- was het zo fijn met de Friezen. Ik herkende de manier van doen en ik begreep ze ook zo goed!

OriĆ«ntatie: Kijk eens naar je verleden en kijk eens waar de moeilijkheden zitten. Een woonplek, een doelgroep, een setting, een handicap etc. Misschien kan je je nu nauwelijks voorstellen dat je daar ooit naar terug zult gaan. Maar …na een grondig ontwikkelingsproces, kan juist dat weer zijn waar jij uit vrije wil naar terugkeert.



Tip: De film 'as it is in heaven' laat dit zo fantastisch zien. Een wereldberoemde dirigent gaat terug naar zijn kleine verlaten geboortedorp in Zweden. Hij loopt zijn pad weer terug en zijn leven wordt compleet.