dinsdag 7 april 2009

Stabat Mater


We zijn nog steeds op zoek naar de vrouwelijke energie. Gisteravond bij de Mindfulness kwamen er weer een paar voorbij.
- Spontaniteit in tegenstelling tot Planning
- Beeld in tegenstelling tot Woord en Uitleg
- Luisteren in tegenstelling tot Reageren

Gisteren luisterden we naar het 'Ruht wohl' uit de Johannes Passion. Maar wie van jullie heeft ooit gedacht aan het lijden van Maria? Omdat haar zoon gekruisigd werd?

Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst het Stabat Mater van Pergolesie hoorde, werd ik mij hier pijnlijk van bewust. Al jaren luister ik naar de Mattheus Passion, maar nog nooit heb ik aan het leed van zijn moeder Maria gedacht. Toen dit besef een aantal weken later echt tot mij doordrong stroomde de tranen over mijn wangen. Het verdriet ging niet alleen om Maria, maar stond symbool voor iets van veel grotere omvang. Het ongekende leed van alle vrouwen in de wereld… en als ik doorformuleer .... het ongekende vrouwelijke. Dit lied heb ik al duizend keer beluisterd en ik kan ik er geen genoeg van krijgen.

Het gedicht Stabat Mater Dolorosa ( Latijn voor: de moeder stond bedroefd) uit de dertiende eeuw, heeft veel componisten, zoals Vivaldi, Scarlatti en Rossini geinspireerd. Voor mij is de versie van Pergolesi de mooiste. Als je tijd hebt, luister dan even naar het eerste couplet van dit Stabat Mater. http://www.youtube.com/watch?v=mNt13Vw-K6Q

Dit is de tekst van het eerste couplet en wil je de rest ook lezen kijk dan op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stabat_Mater

Stabat mater dolorosa
Juxta crucem lacrimosa,
Dum pendebat filius.
Cujus animam gementem
Contristatam et dolentem
Pertransivit gladius.


Naast het kruis, met schreiende ogen
Stond de moeder, diep bewogen
Toen de Zoon te sterven hing,
En haar door het zuchtend harte,
Overstelpt van wee en smarten,
't Zevenvoudig slagzwaard ging.