woensdag 29 april 2009

Klassieke muziek

Caccini 1550: In de Renaissance -Vroege Barok was alle muziek nog religieus

Regelmatig krijg ik van mijn lezers te horen dat ze graag wat meer bekend raken in de wereld van de klassieke muziek. Klassieke muziek heeft een louterende werking en daarom wil ik heel graag aan dit verzoek voldoen. De muziekgeschiedenis wordt opgehangen aan zeven verschillende periodes, die de grote lijn aangeven. Het is de moeite waard om deze periodes uit het hoofd te leren, ze komen in alle kunstvormen terug. De kapstok is deze.


Middeleeuwse muziek: 500-1500
Renaissance muziek : 1400- 1600
Barok muziek: 1600-1750
Rococo muziek:1750- 1800
Het Classicisme: 1770-1830
De Romantiek: 1800-1920
Muziek uit de 20e eeuw

Bij het ontbijt vannochtend hoorde ik het Ave Maria van Caccini (1550) . Ontroerend, luister maar en sluit je ogen zodat je niet wordt afgeleid door de beelden. Ik luister er vandaag wel tien keer naar om de muziek echt in me op te nemen (verdieping) http://www.youtube.com/watch?v=fjZ8fBGtMaI ... hoor je de eerste 5 seconden, waar de kerkklok doorheen klinkt? Is dat niet adembenemend mooi?