maandag 20 april 2009

Top Dog



Wat houdt me er onder en zorgt ervoor dat ik (nog) niet doe wat ik heb te doen. Wat zorgt er voor dat ik de grijze muis blijf in plaats van die sterke Leeuw? ( Zie Column van gisteren)

Het is de Top dog! Het is het stemmetje die allerlei dingen tegen me zegt:' wat stel je nou eigenlijk voor, waar ben jij nou eigenlijk mee bezig, wie denk jij wel dat je bent of… je kan het toch niet, je doet het toch nooit goed…' Zie je die muis, ik hoor het hem zeggen!

Bij de workshop van Riekje Boswijk kregen we naast theorie ook de gelegenheid om een persoonlijk ‘werkje’ te doen. We noemen het een werkje, want werken aan je zelf heeft pijnlijke kanten, maar ook humoristische en vrolijke kanten. Wat een verademing, je kunt met veel plezier aan je zelf werken! Riekje Boswijk zette twee gevoelens op de stoel, op de ene zit de vrolijkheid, de energie en het enthousiasme en op de andere stoel zit de Top Dog.

Under Dog: Het is leuk, ik heb plezier, mijn energie stroomt, ik ben vrolijk, het leven is fijn.
Top Dog: Wat stel je nou eigenlijk voor, waar ben jij nou eigenlijk mee bezig, wie denk jij wel dat je bent of je kan het toch niet, je doet het toch nooit goed.

Het is van belang om eerst weer bewust te worden van deze twee stemmen in jou en ze te leren kennen. De stemmen moeten eerst in het bewustzijn komen en dat kan door er woorden aan te geven of ze op creatieve wijze vorm te geven. Door dit te doen, geef je ze bestaansrecht, je erkent ze en je accepteert ze. (Mindfulness)

En dan volgt goed nieuws: wanneer ze er allebei mogen zijn, kan ik kiezen. Ik ben een vrij mens en ik kan kiezen welk perspectief ik neem. Kies ik voor de ondermijnende Top dog of voor de bruisende Underdog.

Oriƫntatie: wat zeggen de stemmetjes van jouw Top Dog?, wat zorgt er voor dat jij niet voor jezelf gaat staan? Schrijf al die zinnetjes eens op!

Experiment: beeld die Top dog eens op een creatieve manier uit? Via een tekening, een beeldend werkstukje, een collage etc. Ik ga er ook mee aan de gang en als je een foto mailt, dan zet ik ze op de weblog.

En stap voor stap word ik een Kunstenaar. ……..