donderdag 3 september 2009

Een nieuwe dag..........


Foto: Ruud de Rijke.
Wat maakt het leven nou leuk? Wat maakt het leven nou de moeite waard? Tien jaar geleden zag ik het leven als volgt en dit was mijn eerste gedicht. Met dit gedicht begon ik aan mijn spirituele reis.

Beperking (mei 2003)
Wat is het leven waard
als niets je meer verrast
als alles is gepland
en goed en fout staat vast

Het oordeel sluit de wegen af
er is geen kans meer voor de creativiteit
het oordeel is beperkend
je wordt een doolhof doorgeleidt

Steeds maar bezig zijn met later
het heden telt niet meer
de routine, de patronen, het leven lijkt een puzzel
het is afgesloten, er is geen opening meer

marleen ©

Het voelde als ‘Is dit het nou ?” velen van ons komen op dit punt terecht en juist dan zoeken ze hulp. Ze zoeken een uitweg uit dit doolhof. Nee… dit is het niet .. dit is niet waarom wij op de wereld kwamen.
Wat mijn leven boeiend maakt is de betekenis die ik aan de dingen geef. Mijn leven (en de jouwe) is geen afgesloten geheel. Jouw leven is net zo heroïsch, zinvol en bijzonder als die van de helden uit de romans of de films. Alleen we zien het niet omdat we ons leven zelf dicht timmeren en als een sleur en gewoonte bekijken.
Elke nieuwe dag is voor mij steeds weer vol verwachting, omdat ik weet dat er elke dag weer nieuwe dingen komen. Ik heb gesprekken met mensen, ik fiets door de straten, ik zie het water, de vogels en de lucht, er gebeurd van alles om mij heen op straat en in de winkel. Kortom de dag staat bol van de ervaringen en in al die ervaring ontvouwt zich het leven voor mij (en voor jou).

Maar.. we moeten er wel open voor staan…… met onze planning, ons denken en onze maakbaarheid maken we er een saaie, zinloze boel van en inderdaad dan dringt de vraag zich op “is dit het nou?”
Lieve lezers we weten niet wat de dag van vandaag ons brengen zal en dat is nou juist het aller leukste!

Experiment: probeer vandaag eens te kijken wat er allemaal is en wat je allemaal in het hier en nu kunt beleven.