zondag 27 september 2009

Loslaten

pff..... wat een enerverend weekend.... na een uitvoerig gesprek met H. ben ik weer verder gekomen op het punt van loslaten. Net zoals de zwaluwen zich bij elkaar voegen en weer van elkaar wegvliegen, zo heb ik mij ook los te maken van alles om mij heen. Ik ontmoet iemand, we trekken een tijdje met elkaar op en we vliegen we weer van elkaar vandaan om weer nieuwe mensen te ontmoeten en weer verder te ontwikkelen en te groeien.....
Maar hoe moeilijk is deze houding!! Volgens de Dalaai Lama is loslaten een van de moeilijkste dingen van het leven. Maar uiteindelijk leidt loslaten tot echte Vrijheid. Het loslaten van ideeën, opvattingen, illusies, mensen, omgeving, situaties, oude patronen, oud gedrag, kinderen, een baan etc. We zijn zo gehecht aan de dingen die we hebben en willen dat koste wat het kost behouden.
Bij elke uitademing laten we los en bij elke inademing doen we weer nieuwe indrukken op. Dat is in feite het basispatroon van ons leven, waar alles zich op voortborduurt.
Orientatie: hoe doe jij dat? lukt het jou om de de dingen los te laten? wat heb jij nu in je leven los te laten?