zaterdag 12 september 2009

Emoties

Kijkend naar al mijn emoties de boosheid, het gevoel van verraad.... ...Mijmer.... maar wat zijn emoties eigenlijk? zijn ze wel van mij? ben ik het wel? waar zijn ze voor nodig? ben ik er mee verbonden of staan ze eigenlijk los van mij? Door er naar te kijken, je over ze te verwonderen..... kan ik uiteindelijk hun ware aard leren kennen.

Gistermiddag was Picasso aan de beurt. Ook deze Spanjaard met zijn bijzondere ogen woonde in Monmartre in Parijs. Hij concureerde met Matisse en dit schilderij is een van zijn grootste en vernieuwende schilderijen. Het wordt ook wel het eerste schilderij van de twintigste eeuw genoemd en daarmee kreeg dit schilderij een 'Genesis status'.

Juist de emoties als jaloezie, afgunst en woede die Matisse bij hem teweegbracht gaf hem de drive om tot het uiterste te gaan.
(.....en gedurende het schrijfproces dient een antwoord zich al aan.... zouden emoties wellicht on ontbeerlijk zijn voor de ontwikkeling van de mensheid?)

Een prachtige documentaire en het citaat dat bij mij het meest is blijven hangen is de volgende: "Picasso wist dat wat hij deed belangrijk was en hij koos ervoor om heimelijk invloed uit te oefenen"

Oriƫntatie: heb jij zicht op jouw emoties en kun je ook begrijpen dat ze een functie vervullen?
Oriƫntatie: Kun jij net zoals Picasso ook voelen dat jij dingen doet die belangrijk zijn, zo belangrijk dat ze jouw ego overstijgen?